|
||||||||||||||||||||||||
|
Københavns Elektricitetsværker 1892-1942
En jubilæumsbog udgivet i anledning af 50-året for etablering af det første offentlige elektricitetsværk i København. Bogen fortæller grundigt og detaljeret om elektricitetens indførelse i hovedstaden. Lige fra de politiske beslutningsprocesser til de rent tekniske sider af sagen med kraftværkernes opbygning, ledningssystemer osv. Først var det Elektrisk Station i Gothersgade, der tændte for kontakten den 5. marts 1892. Værket havde en aktionsradius på 700-1000 meter og leverede til at starte med 2 x 110 V jævnstrøm. Så blev det Vesterbros tur ved Vestre Elektricitetsværk på hjørnet af Tietgensgade og Bernstorffsgade den 7. september 1898. I oktober 1902 kom Østerbro med på vognen ved Østre Elektricitetsværk på Østre Allé nr 6. Her tog man springet til 2 x 220 V jævnstrøm af hensyn til at øge værkets rækkevidde (op til 3 km). Højspænding i hovedledningsnettet kom til i 1907, hvor man fandt på at forsyne Valby og Sundbyerne fra Østre Elektricitetsværk. 3 x 6000 V AC blev hovedledningernes spænding og de nye forbrugere fik ligeledes leveret vekselstrøm med forsigtige 3 x 220/127 V. Først i 1920 vovede man at hæve spændingen til 3 x 380/220 V på det ydre Amager og fra 1932 påbegyndtes denne operation også i øvrige distrikter. Endnu ved bogens udgivelse var man i fuld gang med at ændre forbrugerspændingen til 3 x 380/220 V AC alle steder, sådan som det kendes i dag (3 x 400/230 V AC). Her en bid omkring Elektrisk Station i Gothersgade: Efter et Par mindre Uheld - bl.a. indtraf der nogle faa Dage før Værkets endelige Igangsætning en alvorlig Kortslutning i Skinneanlægget - var Stationen klar til drift i Marts 1892, og Lørdag den 5. Marts produceredes for første Gang Strøm. Belastningen var ca. 45 kW, idet kun en Del af det samlede Anlæg endnu var klar til Drift. I den følgende Tid øgedes Belastningen hurtigt, efterhaanden som der sluttedes flere nye Lamper til, og efter 3 Maaneders Prøvetid overtog Stationen selv Driften den 1. Juni. Belastningen var udelukkende Lysbelastning med en udpræget Aftenspids og ellers næsten intet Forbrug. Driften indrettedes i Overensstemmelse hermed, Kedlerne fyredes op hver Formiddag, og Maskinerne var saa i Gang fra 3 til 6 Timer, Resten af Tiden overtog Akkumulatorbatteriet Belastningen.
Interne links til dette opslag:
|